"Ulaşılamayan", kağıt üzerine mürekkep,70 x 98 cm, 2016
"The Unreachable", ink on paper, 22.5 x 38.6 in., 2016
Son zamanlarda yağlıboyadan kısa süreliğine uzaklaşıp yeni
bir mürekkep serisine başladım. Bu benim için hem çok zorlayıcı hem de ufuk
açıcı oldu. Daha önce yağlıboyada fırça darbesiyle veya karakalemde lekeyle
çözümlediğim öğeleri çizgiyle çözümlemek, beni çok farklı bir düşünce sistemi
içine girmeye zorladı. Renk ve fırça darbesi, doğal olarak yerini çizgiye,
dokuya ve siyah-beyaza bırakınca kompozisyon dinamikleri de neredeyse tamamen
değişti. Örneğin resimde hem ön-arka ilişkisini hem de açık-koyuyu yaratmak
için gerekli çizgisel doku çeşitliliği, daha önce hiç üzerine düşünmediğim bir
konuydu. Bu uzun bocalama sürecinde eski ustaların mürekkep ve
baskıresimlerindeki çizgi çözümlemeleri üzerine yaptığım araştırmalar, çizgiyi
anlamama yardımcı oldu diyebilirim. Bu açıdan oldukça keyif verici ve öğretici
bir süreç oldu.
*******
Recently
I’ve paused my oil works for a little short time and started producing works in
ink. This has been a challenging yet an enlightening process for me. The fact
that I had to use lines instead of brush strokes in oil painting or dabs or
smudges in charcoal drawing to create compositional elements pushed me into an
entirely new system of artistic thought. Since color and brush strokes give way
to lines, textures and black and white in inking, the compositional dynamics almost
completely have to change. For instance, linear textural diversity required in
creating both a relation between background and foreground and light and shadow
was something I’ve never contemplated before. During this long stumbling
process, my researches and observations on how Old Masters solved this problem
in their works in ink, etchings and woodcuts helped me a lot in understanding
line. So this was a very fun and didactic process.
Yapım aşamasından / work in progress
Comments
Post a Comment